Cambodja, weer even kind zijn... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Linda Peters - WaarBenJij.nu Cambodja, weer even kind zijn... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Linda Peters - WaarBenJij.nu

Cambodja, weer even kind zijn...

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

16 April 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

De tijd vliegt en we zijn inmiddels alweer dik over de helft. Het voelt nog zolang maar 5juni komt ook snel dichtbij. Laten we het er nog niet over hebben. Ik zal eerst de vele avonturen in Cambodja vertellen. Een lang verhaal, maar we hebben ook veel gedaan. Het zal voor vele vreemd lezen zijn, maar dit is hoe ik Cambodja op menig moment heb beleefd. Ook mijn kleine vriendjes zullen heel blij worden van deze manier en beter begrijpen wat ik allemaal heb gezien.

Bij de grens van Laos naar Cambodja moesten we heel lang wachten op een bus. De bus was zo vol met mensen, we werden allemaal op elkaar gestapeld. Er moest zelfs iemand op schoot bij de chauffeur.
Toen we aankwamen in Kratie waren ze erg aardig voor ons en vroegen of we 's avonds meegingen naar de kermis. De mensen vonden ons erg grappig bij de kermis en keken ons helemaal aan. Ik denk dat dit kwam omdat ik er iets anders uit zie dan de mensen in Cambodja. Wij zijn wit en hun bruiner van huidskleur.
Omdat we gingen dansen mochten we op het grote podium. Ik zag wel 500 mensen met allemaal camera's omdat ze ons gingen filmen. Het was super leuk op het podium.
De volgende dag vroeg de meneer waar we sliepen of we 's avonds meegingen naar een echte Cambodja bruiloft. Er stond allemaal lekker eten, alleen zagen de kippennek soep en de kippenvoeten er vies uit. Veel mannen dronken bier en vroegen of Lisanne en ik met ze wilden dansen. (oftewel: 2dronken homo's trokken ons van tafel) Hier dansen ze rondjes om een fruitschaal en draaien ze met hun polsen, best moeilijk. (Bruidspaar sorry dat wij meer aandacht kregen haha)

In Kratie hebben we ook dolfijnen gezien vanuit een bootje, ze waren wel 5m dichtbij. Deze zoetwater dolfijnen zijn bijna uitgestorven dus het was heel speciaal om ze te zien.
De tour bracht ons nog meer: een gehele dag met een chagerijnig stel meiden en een mokkige Duitser die de hele dag niet heeft gepraat (gezellig), tempels, huisjes met mensen die wonen op het water en 2 dagen regen. Het was fijn om in de regen te lopen, maar het gevoel dat ik weer terug in NL was vond ik minder leuk. In de avond hebben we Schotse-Nederlandse les gegeven aan Kim en Gemme (met d'r hangmemme). Het heeft voor veel grapjes gezorgd die geregeld langskomen. We zijn nu nog steeds samen met Kim en Gemma, het is erg gezellig om samen door Cambodja te reizen. De volgende dag gingen we door naar Siem Reap.

De busreis vond ik wel spannend. De chauffeur reed heel hard en een enge film met veel bloed, slangen, tijgers en boze indianen. Gelukkig kon ik muziek luisteren en naar buiten kijken. Ons hotel in Siem Reap waar we slapen ziet er mooi uit met ook een zwembad. *bommetje*

Met Lisanne ben ik naar het ziekenhuis gegaan om te kijken hoe het hier eruit ziet. Van de dokter kregen we een mondkapje en mochten we rondkijken. Alle zieke mensen hadden slangetjes en lagen met veel op één kamer. Ook hingen overal foto's van zieke mensen, in Nederland mag dit echt niet! Er was zelfs een foto van een meneer met pistool, hij had schizofrenie. Na het ziekenhuis zijn we naar een school voor blinde en dove kindjes gegaan. Het was bijzonder dat dit bestaat, want veel kindjes die 'anders' zijn hier worden gepest en kunnen niet naar school. Een doof kindje vroeg op een briefje hoe ik heet en hoe oud ik was.

Toen zijn we naar de tempels gegaan om de zonsondergang te bekijken. Er was alleen geen zon, maar wel een mooi uitzicht bovenop de berg. (Ik heb me goed vermaakt door te foto-hoppe. Stiekem bij andere mensen op de foto gaan.) De volgende dag moesten we heel vroeg opstaan 5u om de zonsopgang te zien bij de tempel. Het was erg mooi, maar ik voelde me niet lekker. De rest is rond gaan kijken, terwijl ik een dutje heb gedaan. Het was een hele warme dag met veel oude gebouwen, dus dat werd wel een beetje saai later. We gingen grapjes maken, overal 'ohhhh' roepen en tegen iedereen zeggen dat we de moeder van Angelina Jolie (gedoopt tot Liedwien Jolie) hebben gezien. De film Tom Raider is nl opgenomen in de Ankor Wat. Het was een leuke en grappige dag ondanks ik me 's ochtends ziek voelde en zelfs in de Ankor Wat heb geslapen én gescheten. Stoute LINDA!

Na lekker te hebben geslapen zijn Lisanne en ik naar de groepstherapie in het ziekenhuis geweest. De dokter was heel lief voor de mensen en vertelde wat ze moesten doen als ze zich verdrietig voelde of een epileptische aanval kregen. Hij vond het leuk dat wij kwamen kijken. Na de ziekenhuisdag hebben we gepicknickt met biertjes en straateten op een soort kermis. Er waren 7 kindjes die met ons geld in de zweefmolen mochten. Ze waren zo blij dat ze ons knuffelden en huppelend over de straat trokken. Een bijzondere ervaring met een prachtig dankbaar gebaar van de kids.

De brommerdag naar de waterval met Mr. T. Het was een hobbelweg helemaal de berg op en duurde best lang. Ik kreeg gewoon pijn aan mijn billen, maar de waterval en de grote Boeddha waren erg mooi. Veel Cambodja mensen waren ook zwemmen en vroegen steeds of we met ze op de foto wilden haha. Het lijkt net of we beroemd zijn zoveel foto's willen ze maken. De dag was vermoeiend zolang op de brommer, maar wel gezellig met mr T met veel leuke momenten en plaatjes.

Voor we naar Battambang konden moesten we eerst de zeurende hotel mensen betalen en zijn daarna 3x de stad doorgereden om in de goede bus te komen. In Battambang stonden de tuktukmannetjes al klaar om ons in hun hotel te slepen. Vervelend als je nog niet eens de bus uit bent gestapt.
Een rustige middag, een beetje door de stad lopen en 's avonds fijn geskyped met thuis! Voor het avond eten zijn we naar de markt gelopen. Mijn eten kwam heel snel, maar de andere moesten zolang wachten dat we naar een ander tentje zijn gegaan. In de tijd dat hun aten heb ik onze paasversiering gemaakt: tandjes en konijnenoren:) Weer wilden de mensen foto's van ons maken inclusief wortels om het plaatje compleet te maken. Fijne Pasen!

De brommerdag in Battambang liep anders dan verwacht: we zijn wel 3keer verkeerd gereden en konden niet alles zien wat gepland was. We zijn wel bij een tempel geweest wat vroeger een gevangenis was. Er zijn veel mensen dood gegaan in de oorlog hier. Dat konden we zien aan de botten en tekeningen over de oorlog. Na een lange tocht door de helder groene rijstvelden dacht Gemma dat het gas de rem was. *BAM* en daar lagen we op de grond met brommer en al. Ik heb mijn knie kapot en overal schaafplekken. Gelukkig viel het mee en konden we er heel hard om lachen. Ik ging daarna zelf maar weer rijden haha.
De vleermuisgrot konden we niet vinden, toen zijn we samen met de kindjes en een autoband in het water van de stuwdam gegaan. Een spannende ervaring, net of je van de glijbaan ging in het zwemband met de band. De kindjes vonden het heel leuk om met ons te spelen.

Omdat we de helft maar hadden gezien zijn Lisanne en ik de volgende dag met een tuktuk nog naar de bamboetrein en cilling cave gegaan. De bamboetrein was super grappig en bijzonder om op een houten plaat door de natuur de razen. We moesten alleen van het spoor af met het treinplaat omdat er tegenliggers aankwamen. Toen zij voorbij waren konden wij de wielen en de zitplaat weer op het spoor leggen en door naar de eindbestemming. Daarna gingen we naar de cilling cave, een plek waar ook veel gevangenen zijn dood gegaan. Ze werden gewoon van de berg afgegooid en geslagen tot ze dood gingen. Ze hadden alle skeletten in een huisje gelegd. Een triest verhaal en rot gevoel om daar rond te lopen. Het was een warme dag en de klim naar de tempel bovenop de berg zorgde voor nog meer zweet. Als beloning en afkoeling namen we een sugarcane en zijn we de volgende dag naar Pursat gegaan.

Het was moeilijk om buskaartjes te krijgen. Overal vroegen ze te veel geld vanwege het nieuw jaar hier. Na 3u wachten mochten we voor $5 pp met de bus mee. In Pursat was het moeilijk uitleggen wat je wilde eten, niemand kan Engels hier. Gelukkig is mijn eten wel steeds super lekker en klopt het met wat ik bestel. Dit was ook zo bij de floating village. Een dorpje geheel in het water en ze hebben er alles: kerk, winkels, apotheek, 3scholen, tankstation!! lieve zwaaiende kindjes en zelfs een krokodillenfarm. Zielig was het wel al die krokodillen in een kooitje. Het water zag er heel vies uit, groen van kleur. De meneer vertelde dat mensen zich erin wassen, de afwas doen en als ze geen geld voor drinkwater hebben dit water ook opdrinken. Ik denk dat je er heel ziek van wordt, dus ik neem dat maar niet. Bij de aerobic in de stad 's middags hebben Lisanne, Gemma en ik heel goed meegedaan. Elke dag komen mensen naar een plein om te sporten, dansen, voetballen en badmintonnen. Invoeren in Nederland??

13-04-2012 - 17-04-2012:
Happy new year in Phnom Penh, de stad waarvan iedereen zegt dat het zo rustig is met oud en nieuw. Heus niet!! Ik vond het best druk, terwijl zoveel winkels en musea gesloten zijn. Iedereen is bij familie met oud en nieuw, net zoals bij ons. We hebben op een groot plein gedanst met heel veel lokale mensen. De meiden durfden niet dus ik ging als eerste in het midden van alle mensen dansen. Ze keken naar mij en waren blij om mij zo vrolijk te zien. Later kwamen nog veel meer mensen dansen, de dansjes net zoals op de bruiloft. Het was een warme maar heel gelukkige dag met heel veel dansende mensen.
Misschien nog wel leuker was de dag in het pretpark. Eerst een lekker softijsje en daarna zijn we in de botsauto's geweest. Toen het donker was ging ik met Lisanne in het reuzenrad. Ik kon alle lichtjes van de auto's zien, Phnom Penh is zo'n grote stad. Super gaaf!

Naast al die leuke dingen heb ik ook veel verdrietige dingen in Phnom Penh gezien. Het genocide museum met plaatjes en foto's van de oorlog 30 jaar geleden, de gebouwen waar de mensen werden mishandeld, gevangen gehouden, dood gemaakt en de graven waar alle doden mensen werden ingegooid. Indrukwekkend, ik heb er geen woorden voor...

Het is verdrietig wat er hier allemaal is gebeurd, maar doet me ook realiseren hoeveel ik om mijn vrienden en familie geef! Ik denk aan jullie elke dag. Morgen neem ik jullie met me mee naar het strand. Daar gaan we ons voorbereiden op de 5daagse duikcursus. De wereld onder water bekijken om te zien wat ik nog meer mee wil nemen in mijn eigen vissenkom.....


Wat ik nou toch weer te weten ben gekomen:
- Aan de grens krijg je een laserpistool op je nek, 'Even meten wat je temperatuur is hoor!'
- Er kunnen echt wel 22mensen in een busje voor 15. Gewoon beetje aanduwen en bij elkaar op schoot
- Iedereen hier dag in dag uit in de pyjama loopt en minimaal 1 kledingstuk heeft met iets van Angry Birds. Hoezo obsessie??
- Als je vraagt om een broodje kaas, de beste dame het brood klaar maakt en 5min later zegt: "Cheese, no hep!" Lekker op tijd moeke, bedankt.
- Het een groot contrast is als men zich vol laat lopen op een bruiloft (iedere 3 minuten proosten, hun glas bier atten dit 4uur lang en dan ook nog boos worden als wij steeds maar een klein slokje nemen) terwijl kleine zwerver kindjes alle lege blikjes onder je tafel vandaan gissen om ze later te verkopen.
- Ik ben nog nooit omringd geweest door zoveel zatte homo mannen die me overspoelden met bloemen haha!
- We wakker worden met een blote DAMUUUH boven ons bed
- Lisanne in een wilde droom haar hoofd heeft gestoten en diezelfde middag de waaier probeerde de draaien, hij stond alleen gewoon aan. 2x auwie!
- Evil plan 7: Kim vindt de lepeltjes van de thee zo leuk, maar durft ze niet zelf in haar tas te stoppen. Oke, hoeveel wil je er hebben:) 2, oke zo geregeld!
- Ze hier niet van trompetten houden, maar het verkeersbord eigenlijk aangeeft dat je niet mag tuuteren.
- "Phoe dat is wel erg weinig ruimte bij die busstoelen, verander die 3 en 4 maar in 1 en 2." "Oke!" En zo werd evil plan 8 geboren.
- Een uniek moment: we hebben het eerste nr herkent van de karaoke cd tijdens de busrit. Daarnaast zong ze over een 'mooi ei'.
- Men de eieren eten wanneer er al een kuiken in zit. Het is een echte delicatesse, ik pas!!
- We zijn meerdere malen naar de hel gestuurd door de straatkindjes en hebben een straatjongetje aan het huilen gemaakt omdat we zijn boek niet kochten. AHHH!
- Ze vragen hier ongegeneerd of je wilt doneren, een volleybalnet koopt omdat hun oude stuk is (niks mis hoor) en ze zo je geld proberen af te troggelen.
- Ik heb veelvuldig een aanzoek gekregen, maar deze persoon voor me op de knieën ging om te bedelen.
- Je hier dus óf wordt omringd door bedelaars en oorlog slachtoffers óf door Audi Q7 Lexus en Landrovers. Hoe groot kan een contrast zijn, ongelofelijk!
- Tip om tuktukdrivers op afstand te houden: maak een papier met 'No tuktuk, i can walk!! Thank you' Zegt genoeg haha..
- We hebben de moeder van Angelina Jolie gezien bij de Ankor Wat: Liedwien, het was geweldig om je te zien;)
- Mijn rammelende eierstokken voor vele aardbevingen zorgen met alle lieve baby's en hele blije kindjes die nieuwe schoenen kregen en op onze kosten in de zweefmolen mochten. Wat een geluk, wat een vrolijkheid! Ik word er blij van :)
- Mr T een zeer attente, vriendelijke, beetje opdringerige, maar behulpzame Cambodjaan is die eigenlijk niet in dit land past. Hij wil een westerse vriendin (Gemma was er dichtbij) en stapt met een mega kater op de brommer ons Lie en mij 1,5u lang na de waterval te brengen over een hobbelweg. Spannend.
- NL. Rick daarentegen een te grote mond heeft voor zo'n jong pisventje, vindt dat hij geen kankeraccent heeft (oke??), altijd sterkere verhalen heeft dan jij en 5maanden gestopt is met roken maar de manier waarop hij weer begonnen is dit niet te zien valt.
- Westerse vrouwen de pineut zijn met hun cyclus want men kent hier nauwelijks tampons en als je ze vindt kosten ze ?0,50 PER STUK!
- De giftige vogelspin best gevaarlijk was, maar een Cambodjaan zijn tanden eruit trok en er volgens trots bij iedereen mee liep te zwaaien. Lisanne kreeg haast een hartaanval.
- Ik heb te doen gehad met de 2 jonge zwerfhondjes in de tas onder de auto. Arme beestjes, rip.
- De blinde massage helaas niet door kon gaan. Ze konden ons niet vinden.. Want wij waren wild aan het dansen op het plein met alle lokale mensen.
- Er mensen waren die me continue erop wezen hoe ik moest dansen, maar ik toch echt wel zelf mijn dansjes kan verzinnen! GO AWAY PLEASE:)
- Gemma en Lisanne stoer in de Squirrel tub gingen, maar er rood aangelopen uit kwamen en Gemma zelfs groen aanliep. Phoe blij dat ik niet 5min over de kop ben geslingerd! Botsauto's zijn meer mijn ding;)
- Ongeveer half Cambodja heeft inmiddels een foto van mij en Lisanne. We zouden er haast geld voor gaan vragen... Supermodels

Quotes:
- "Hè Gemme, can I see the titties in your room.."
- "Hé ik kom er niet in, is dit nou de voor of de achterkant"
- 'Do you need a tissue?' 'No i need a mob!'

  • 16 April 2012 - 16:36

    Papa, Ilona, Mama:

    Lieve lin,
    Je hebt er weer een mooi verhaal gemaakt en een heleboel meegemaakt.
    Succes met jullie duikcursus.
    Nog heel veel plezier.
    kus van ons

  • 16 April 2012 - 17:41

    LIA:

    hee linda leuk om elke keer weer je avonturen te lezen . Je zegt wij zijn wit, maar je bent denk ik toch al wel poepie bruin of niet, van je daddy hadden we al vernomen dat je niks van de aardbeving hebt gemerkt, best eng als je dat op tv hoort en weet dat jij daar ook ergens vertoeft. Zo te horen krijg je daar ook van zelf een ijzeren maag,want je probeert ook stoer dingen uit wat je misschien normaal gesproken niet zo gauw zou eten. Ik ben benieuwd hoe je de duikcursus gaat ervaren, dat lijkt me ook echt gaaf om de mooie onderwater wereld te beleven . we zullen het wel horen in ieder geval heel veel succes.En doe je vrinden de groetjes en zorg goed voor elkaar

  • 16 April 2012 - 18:36

    Jose:

    Weer een adembenemend verhaal. Stoere dingen allemaal. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Kus jose

  • 17 April 2012 - 07:35

    Je Tante En Oom Huis:

    Hoi hoi wat vonden verslag weer gaaf af en toe kippenvel en dan weer lachen jullie hebben wel lef met alles maar leuk om je deze mensen mengen veel ervaringen rijker en al zoveel meegemaakt nu op naar je duikcursus niet te diep hè Hi je bent een topper geniet meis en tot je volgende verhaal en foto dikke smakkerd van ons en van je opa uit huissen

  • 17 April 2012 - 09:17

    Linda:

    Heeeel veeeeel plezier met duiken!!!

  • 18 April 2012 - 09:32

    Godfather:

    super meid, wat een verhalen weer. Keep up the good work!!

  • 22 April 2012 - 10:39

    Krista:

    Hé Lin,
    wat een hoop emoties gieren er door je lijf op zo'n reis. Wat goed dat je ons er een beetje deel van maakt, wel jammer dat ik er zo ver weg niets mee kan. Had je graag een dikke knuffel gegeven, dus bij deze: KNUF! :)
    Have fun diving!
    X

  • 23 April 2012 - 08:56

    Eefje:

    Hee lieve Linda! Heb je laatste twee verhalen eindelijk gelezen! :D Haha volgens mij vermaak je je echt goed daar. En vermaak je alle mensen daar ook goed! ;) Tof dat je jullie naar het ziekenhuis en scholen etc. zijn geweest! Heb de indruk dat jullie ook het échte land zien. Gaaf hoor! Nou, ik hoop tot snel op skype en ik verheug me er al op om straks weer live deelgenoot te kunnen zijn van je gekke danspasjes! :D xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Na hard werken tijd voor een groot avontuur in Azie!

Actief sinds 10 Jan. 2012
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 12778

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 05 Juni 2012

Zuid Oost Azie in 4 maanden

Landen bezocht: