La kohn Laos, sua s'dei Cambodia - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Linda Peters - WaarBenJij.nu La kohn Laos, sua s'dei Cambodia - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Linda Peters - WaarBenJij.nu

La kohn Laos, sua s'dei Cambodia

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

31 Maart 2012 | Cambodja, Kratié

Nog voor we richting de eilanden zijn gegaan, hebben we een vluchtige stop gemaakt in de hoofdstad Vientiane. Een mega drukke stad, immens veel afschuwelijke tempels en zeker niet de plek om tot rust te komen. Ook dit bleek bij het diner zo te zijn: twee straal bezopen Engelse die elkaar de huid vol scholden. Het enige wat ik er van kon maken was: 'bitch' en 'Fack you'.
De ontspanning en vertier vonden we aan de kade waar we heerlijk op de grond hebben gelegen en het tijd was om de rollen om te keren. Iedere voorbijganger die het woord 'fallang' gebruikte spraken wij aan voor fallang en vroegen waar ze vandaan kwamen, hoelang ze al in Laos waren, wat ze van het weer vonden en welk land de volgende bestemming was. Je had die gezichten moeten zien, echt een moment waar je bij had moeten zijn:)
De tweede dag werd een dagje aan de rivier tot groot genoegen van de plaatselijke jeugd, inclusief monnikken. Jongetjes van 10 die je nat spetteren, ongeveer op je handdoek gaan liggen en zich stoer gedragen om indruk te maken. Helaas mission falled! Na een hevige regen/onweersbui en 1uur wachten op onze bus gingen we met de sleeperbus naar Pakse. Een 2 persoonsbedje van 60cm breed. Lucky us en hadden we beide ons eigen dubbelbed.

Aangekomen in Pakse duurde het lang voor we een guesthouse hadden gevonden. Dit zorgde voor het eerste brandje die we na een goed gesprek hebben geblust.

De 3 daagse brommer tour over de Bolaven Plateau was een groot succes. Op de schakelbrommert reden we langs de weversdorpjes, de rustige natuur en prachtige watervallen. Helaas bleek ook hier de weg moeilijk te vinden wat voor veel verwarring zorgde. Misschien maar goed ook, uiteindelijk strandden we bij een knus coffeeplantage-homestay huisje langs de weg. Eigenaar Vieng werkte samen met Manuel (inmiddels 3jaar in Laos elk moment van de dag stoned) en Thom (een enthousiaste Engelse jongen die ook gestrand was) aan een nieuwe bamboe hut. De warme ontvangst met koffie, thee en eten zorgde ervoor dat we onze plannen werden gewijzigd en we de nacht hebben door gebracht bij de homestay. Een geweldige ervaring met onvergetelijke momenten:
- de weversvrouwen hebben me leren weven wat nog best lastig was
- de plaatselijke kindjes hink-stap-sprong leren, maar ze liever werden voortgetrokken op een bananenblad
- de regendans doen in de stromende regen en voetballende kindjes aanmoedigen
- ooggetuige zijn van een koelbloedige moord op een 15cm grote schorpioen tijdens het notendoppen

De volgende dagen zijn we samen met Tom verder gereden door de koffie en thee plantages naar de watervallen in de buurt: Tat Hang, Tat Lo, Tat Suag, Tat Fane (de tweelingwaterval) en Tat Champy (met een vlotbrug door het water). De nacht hebben we doorgebracht in Pakxong na een diner bij een plaatselijk restaurantje. We speelden gezellig een gezellig potje regenwormen en het zoontje wilde graag mee doen. Maar tot onze grote verbazing pakte hij het spel af en stopte het in z'n zak. Zijn protest was zo groot om hem terug te geven dat moeder 'de stok' eraan te pas liet komen. Gefrustreerd schreeuwde hij het hele dorp bij elkaar en smeet het regenwormen spel op de grond. Onder dwang van 'de stok' kwam er een schamele "I'm sorry" uit tussen zijn harde gesnik/geschreeuw. Ik sta er nog steeds van te kijken als ik eraan terug denk, bizar! Buiten dit waren de 3 dagen brommeren geweldig. Prachtig mooie en zeer verschillende watervallen, maar allen even lekker voor een verfrissende duik met daarnaast het uitzicht over de rustgevende natuur én het uitwijken voor overstekend wild. Ik heb er onwijs van genoten!
Samen met Tom en 2 Duitse jongens hebben we dag afgesloten met een typisch Laos diner, biertjes en het drankspel Ping Pang Yeng. Een gezellige avond met een afzakkertje op ons balkon waar de eigenaar alleen iets minder blij mee was haha!
Na de laatste dag in Pakse met veel rustmomenten, rondjes onder de douche vanwege de immense hitte en een bezoekje aan de markt was het tijd om naar de eilanden te gaan...

Aangekomen op het eiland werden we als diva's op een brommertje naar het gh gereden, gewoonweg te lui om te lopen met alle spullen. De eerst bar was de Happy bar, dat wordt wat.. Helaas was dit niet het geval de eerste nacht, een karig hutje en een toilet waar alle kroeggasten ook naar de wc gingen. Ieuwl. De volgende dag vonden we direct een mooier hutje mét eigen douche, hangmatten en uitzicht over de Mekong rivier met meerdere malen een zonsondergang. Genieten. Samen met een Nederlands stel hebben we een barbecue cruise van de HAPPY bar gedaan. 15man op een bootje, muziek, eten en drinken voor de bbq en een 20 cm lange joint gemaakt door mr Manni. Een Pakistaanse Engelsman die het gezin helpt met de happy bar, maar vrijwel de hele dag joints moet roken om zijn gasten te strikken voor meer.. Het was een heerlijke dag op het eiland met lekker eten, goede muziek en een duik óf aan Laos land óf aan Cambodja land. De dag hebben we afgesloten in stijl, om 23.00u lagen we happy in bed. Kortom een bijzondere dag.

Op Don Det hebben we meerdere keren de fiets gepakt om het andere eiland Don Khon te verkennen. Veel watervallen goed voor een lekkere frisse duik in de mooie natuur, scholen vissen, waterbuffalo's en alleen spijtig veel muggen. Ik hou ervan! Daarnaast heeft al het water ons uitgenodigd om een kayak te huren en zelf een tour te maken rond de eilandjes. Zarin heeft een goed prijsje geregeld en daar gingen we, kayakken langs de eilanden en waterbuffalo's. Een korte stop bij de tempel zorgde voor veel tumult. De jongetjes en monnikken volgden ons op de voet, keken onder Lisanne haar rokje en knepen in m'n billen. Teruggekomen bij de kayak wederom een invasie aan jongetjes, maar we wilden toch echt onze tocht vervolgen. De kids dachten hier anders over en binnen 3seconden werden we overruled door blote piemeltjes in onze kayaks. Ik zeg je, vertrouw nooit een monnik want ze zijn tot alles instaat haha..

Naast dat het een rustgevend eiland is, heeft het ook de naam van een party eiland met lekker eten en andere bijzondere facetten:
- Vele dronken én/of stonede mensen hebben we ontmoet wat toch best grappig was. Iedereen gebruikte vrijwel de hele dag wiet.
- Op het menu een Hangover breakfast set stond incl aspirines en valium. Voor ons niet noodzakelijk geweest.
- Tweemaal hebben we gegeten bij de Indiër wat zeer goed in de smaak viel. Helaas heb ik ook een aantal keer m'n eten geserveerd gekregen met mieren erbij
- Het eiland bijzondere bewoners heeft: mr Slagtand die iedere vrouw om de nek gaat hangen en bij mannen sigaretten pikt en 2 verstandelijk beperkte jongens zeer muzikaal onderlegt met microfoon en karaoke set iedere voorbijganger vermaken.
- Een ochtend bijwonen op de basisschool was een groot succes. De klas gevuld met 50 kids verdeeld in 2 groepen en een juffrouw die de boel in het gareel houdt. Enthousiast hebben we de kinderen Engels geleerd en zij ons Laos. In de pauzes heb ik gezellig een potje mee gevoetbald wat er behoorlijk lomp aan toe ging. Na een pré- happy birthday song deelden we nog wat pennen uit en klonk de 'bel' en renden de kinderen snel de school uit.

Het was tijd voor de voorbereidingen van Lie haar verjaardag. Stiekem wat ballonnen en slingers in m'n zak op naar de kroeg om het feest in te luiden. Mr Pet had een uitnodigingsbord gemaakt voor zijn georganiseerde feestje op het strand incl kampvuur. Het was een super gezellige avond en ik weet zeker dat Lie een onvergetelijke avond heeft gehad. Op de dag zelf hebben we eerst met Manni een verjaardagscake gemaakt en zijn we daarna met een tour geregeld bij mr Air Pimp-m'n-phone naar de grootste waterval van Azië geweest: Khon phapheng. De immense waterstroom prikkelden onze sensatie hormonen. Jawel, we hebben een spannende duik genomen in een van de inhammen. Het heeft ons wel enige blauwe plekken opgeleverd doordat we steeds tegen de rotsen werden gesmeten, maar een geweldige ervaring was het zeker. In de avond hebben we samen met Manni en een ander jarig jetje de verrukkelijke cake opgegeten! Lies, je had nog nooit een cake gemaakt, maar hij smaakte super. Het was tijd om afscheid te nemen, afscheid te nemen van Don Det, afscheid nemen van Laos... Op naar Cambodja!

Ps. Weert iemand het antwoord? Waarom willen mannen altijd tv kijken en slaan ze hier zelfs meerdere maaltijden voor over op een dag?? Ik begrijp der niks van!

Wat ben ik nu allemaal weer te weten gekomen:
- Een blauw aangelopen zwervervrouw slippers van straat schoept, hiermee kakkerlakken doodt en als een lijk over straat verder sjokt
- Het brommermannetje met bilzweet ons op de schakelbrommer weg heeft laten gaan en hij heeeeel blij was toen we terug kwamen en de brommer nog steeds heel was.. Haha
- Overstekend wild hier een veelvoorkomend iets is. Denk aan kuddes paarden, koeien, kippen, honden en varkens. Ze deinzen nergens voor terug, gekke beesten!
- Het daarentegen geweldig is om naar al deze beesten te tuuteren en een hond zich zelfs rot schrok haha
-Het groot feest is wanneer het regent en alle kindjes op straat voetballen en in de plassen springen.
- Als je vraagt of je kunt tanken, men zegt dat de elektriciteit uit is, vervolgens een monnik gewoon zijn brommer vol benzine gooit en wij verslagen achterblijven met een lege tank. Bijzonder?!
- Jongetjes je heel vriendelijk de wegwijzer naar de watervallen en ze zich dan zo vrij voelen om aan je billen te zitten, om kusjes vragen en op je duiken als je in het water ligt. Charmant.
- Vietnam Got Talent nog slechter is dan in Nederland
- Dit ook geldt voor Goeden Tijden Slechte Tijden, maar ze dit echt overal in Laos dag in dag uit kijken. Hersenloze tv altijd leuk!
- De winkelbediende niet wist wat hem overkwam toen wij met volgeladen winkelwagen naar ons guesthouse reden, hij ons tot bij de deur volgde en nog steeds niet begreep wat we deden! Zo iets noem je Evil plan 4 of gewoon lui om spullen te dragen haha
- Vissen niet alleen je dode huidcellen knibbelen, maar ook gewoon een hap uit je kleine teen nemen. Auw!
- Ik vriendinnen ben geworden met Ting, de dochter van de Indiër die in haar eentje de bediening, alle bestellingen deed en door haar dikke moeder werd gecommandeerd harder te werken!!! You have my respect Girl!
- Laoten populair doen met hun smartphone maar niet eens weten hoe ze hem van de vliegtuigmodus moeten krijgen.. Stoertjes!
- Het is slim om je voet op te tillen als je over een hangmat loopt, scheelt een paar blauwe plekken. Dit geldt ook voor de trap, vergeet niet de extra trede te tellen hè Lies!
- Ik ben trots op m'n fiets-maak-skills. Een man tot 2 maal toe helpen wanneer zijn ketting eraf ligt, geeft een goed gevoel én 2 biertjes als beloning;)
- mr Pet werkelijk alles regelt voor Lie haar verjaardag: kampvuur, bloemen, welkomsbord, biertjes voor Lie en mij, een nachtelijke kayaktocht maar dit ons geen goed idee leek en super leuke mensen met goede muziek!
- Ladyboys mr Pet wel hard uitlachen om zijn eendenloopje en dit ook wel te begrijpen viel haha!

• 31 Maart 2012 - 11:39

Dorien:

Heerlijk leesvoer voor de zaterdagmiddag, kop koffie en een broodje erbij en dan maar weer genieten van jullie geweldige belevenissen! Super....!
    Veel plezier nog daar!

• 31 Maart 2012 - 14:48

Krista:

Lieve Lin! Wat een verhalen hebben jullie weer zeg. Pff, heerlijkheid. Jullie moeten die taart ook maar voor mij maken als jullie terug zijn, ik ben benieuwd! Genietse nog even! XXX

• 01 April 2012 - 08:20

Je Oom En Tante:

Hoi lin nou het is weer een geweldig verhaal hoor al die belevenissen super veel reizen veel nieuwe ontdekkingen mooi geschreven weer xx ons

• 01 April 2012 - 19:51

Papa, Ilona, Mama:

Lieve lin,

We vonden het weer een mooi verhaal,met heel veel informatie en wat jullie allemaal meemaken.Tot het volgende verhaal.
    xxxx van ons

• 02 April 2012 - 19:46

Jose:

Eindelijk met de voetjes omhoog en de laptop op schoot al je verhalen gelezen, in 1 woord WOW! wat een belevenissen!
    Ik ben echt niet zo stoer als jullie met het niet betalen van het logeren..hihi!
    Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen! Veel plezier nog! xxx van Sten!

• 03 April 2012 - 20:16

Daisy:

Hoi Linda, weer genoten van al je verhalen! Wat gaaf wat jullie allemaal meemaken en zien. Dat kun je je bijna niet voorstellen. Gelukkig beschrijf je alles heel levendig!
    Hier is alles oke. Nienke fietst eindelijk zonder zijwielen, Tim had een goede Cito en gaat naar OBC Bemmel en Siem voetbalt vrolijk verder. Je krijgt heeeeeel veeeeel groeten van ze en natuurlijk ook van ons. Geniet lekker verder, dames! Tot het volgende verhaal!

• 04 April 2012 - 00:38

Lisanne:

Het veroorzaakte wat stress en een spierklopping in je duim, maar je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt! De engelsen die ruzie maakten was ik al vergeten en het pinguin loopje was super grappig. Mijn verjaardag...die was idd onvergetelijk. Again: thnx!!!
    Liefs

• 05 April 2012 - 09:26

Anjo Schaars:

Hoi Linda,Wat een verhaal zeg Super. Mijn nicht heeft vorig jaar ook zo'n reis gemaakt ,en ook iedere maand een verslag.Je vraag waarom daar de mannen veel tv kijken??? Als hemmie thuis is zit hij ook graag bij t kastje, en vooral als er SPORT op is. (dus vaak)Maar het eten overslaan is er hier niet bij.Hier is alles goed Tim Bas Jet zijn morgen al vrij, ivm goede vrijdag. Tim heeft zijn SE week goed afgerond Wiskunde is een groot struikelblok, maar hij komt net thuis en heeft een 7 en is happy de pappy (ik ook) Over 3 weken gaan wij met de hele fam Haggenburg een weekje naar Turkie. FF lekker uitrusten en onszelf laten verwennen, ook al is het alleen maar met de zon. Deze vakantie is ipv een bruiloft. Wij waren laatst 25jr getrouwd, en werden savonds verrast door de hele porky ploeg Het was erg gezellig. Volgend weeken hebben we feest van Gudo ABRAHAM. Daar moeten we nog maar eens wat voor gaan verzinnen. Nou Linda je bent een beetje op de hoogte, wij wensen jullie nog erg veel plezier, ervaringen toe. Gr xxxxx Van Ons 5

• 07 April 2012 - 07:44

Emmer:

He linne pin, wat een verhalen weer, je weet me elke keer weer even mee te trekken naar een hele andere wereld, I like... Leuk dat je Lisan hebt verrast op haar verjaardag, toch allemaal even anders! ik zie dat jullie over 59 dagen terug komen, lijkt nog ver weg maar gaat natuurlijk donders vlug! dus geniet geniet geniet geniet (voglens mij zeg ik dat elke keer haha)
    Dikke knuffel